MLJECNI PUT

20 Srp 2011

Korisnička ocjena: 5 / 5

Zvjezdica aktivnaZvjezdica aktivnaZvjezdica aktivnaZvjezdica aktivnaZvjezdica aktivna

mljecni_put

Potičemo li uopće iz naše galaksije Mliječni Put?

,

Pri korišćenju velikog broja podataka iz projekta Two-Micron All Sky Survey (2MASS), http://www.ipac.caltech.edu/2mass/ , koji je imao za cilj ispitati nebo pomoću infracrvenog svjetla, a koji je vođen na University of Massachussets, astronomi su odgovorili na pitanja, koja su zbunjivala naučnike desetljećima. Potvrđeno je da Mliječni put konzumira jednog od svih susjeda, i to dramatičnim načinom – neprestanim galaktičkim kanibalizmom.

Studija, objavljena u Astrophisycal Journal, je prva koja prikazuje potpuno galaksiju Strijelca i vizualno nam veoma jasno pokazuje, kako njene ruševine obavijaju naš Mliječni put i kako prolaze kroz njega. Masa galaksije Strijelac je 10000 puta manja od mase Mliječnog puta, koji je rasteže, kida i guta.

Pomoću superkompjutera je ispitano pola milijarde zvijezda i napravljena je nova zvjezdana mapa, koja pokazuje da je naš Sunčev sistem (žuti krug) točno na granici dviju galaksija, koje se spajaju. Koristeći infracrveno zračenje astronomi su odfiltrirali milione zvijezda iz prvog plana, i usmjerili se na tip zvijezda, koje se nazivaju M-gianti. Te divovske jasne infracrvene zvijezde su brojne u galaksiji Strijelca, ali nisu uobičajene u vanjskim područjima Mliječnog puta. Samo postojanje Strijelca nije bilo poznato do 1994. kada je tim britanskih astronoma otkrio srce te nama najbliže patuljaste galaksije.

Činjenica da se Mliječni put na nebu vidi ukoso je zbunjivao astronome. Kada bi poticali iz Mliječnog puta, bili bi orijentirani prema galaktičkoj ekliptici, sa planetama raspoređenim oko našeg Sunca u istom kutu, u kome je naše Sunce izravnato sa Mliječnim putem. Umjesto toga taj čudni kut, kao što je prvi naznačio istraživač Matthew Perkins Erwin govori o tom da je Sunce pod uticajem nekog drugog sistema.

Pomoću podataka iz 2MASS istraživanja, sada znamo da pripadamo u stvari patuljastoj galaksiji Strijelca koja sada prolazi procesom spajanja sa galaksijom Mliječnog puta. Mliječni put nikada nije bio naš dom.

„Prva potpuna mapa Strijelca pokazuje njegovu interakciju sa Mliječnim putem,“ kaže Majewski.“Dvije zvijezde i sazviježdja u vanjskim dijelovima Mliječnog puta su bili ukradeni Strijelcu, kada su je gravitacijske sile Mliječnog puta odgrizle svom patuljastom susjedu.To jasno pokazuje da Mliječni put raste, tako što proždire svoje manje susjede.“

Studijska mapa M giant zvijezda prikazuje 2 milijarde godina dugačko odstranjivanje Strijelca od strane Mliječnog puta i pokazuje da se Strijelac našao u kritičnoj fazi, kad je dostigao svoj ples smrti. „Nakon polaganog, neprestanog proždiranja od strane Mliječnog puta Strijelac je oslabio i dosegao je točku, kada sam sebe ne može držati na okupu“ kaže Martin Weinberg, član tima 2MASS i koautor studija. „Vidimo cijelokupan sistem Strijelca na koncu njegovog života.“

Znači li to da se nalazimo u jedinstvenom trenutku života naše galaksije? Da i ne.

„Astronomi i dalje tvrde da se ne nalazimo u posebnom vremenu ili mjestu u svemiru,“kaže Majewski.“ S obzirom na povijest Mliječnog puta, koja traje 14 milijardi godina, vrlo je malo vjerojatno, da bi bili svjedoci kratkog događaja kao smrt Strijelca. Smatram da su takvi događaji u životu velikih spiralnih galaksija, kao što je naša, uobičajeni. Mliječni put je vjerojatno u prošlosti progutao već nekoliko patuljastih galaksija.“

S druge strane, Majewski i njegove kolege su iznenađeni, koliko su blizu Zemlji dijelovi ruševina Strijelca. „Putanja našeg Sunčevog sistema kroz ostatke Strijelca traje samo nekoliko postotaka 240 milijardi godina duge putanje oko galaksije Mliječni put“, kaže Majewski. „Zanimljivo je da se sada zvijezde iz Strijelca ulijevaju na naš sadašnji položaj u Mliječnom putu. Zvijezde iz druge galaksije su relativno blizu nas.Moramo prevrednovati naše pretpostavke o galaksiji Mliječni put, da bi objasnili zu kontaminaciju.“

Nova saznanja će pomoći astronomima da izmjere totalnu masu galaksija i da ispitaju količinu i raspored crne materije u tim sistemima. „Oblik putanje ostataka Strijelca nam pokazuje , da je nevidljiva crna materija Mliječnog puta distribuirana sferno.To je rezultat koji se nije mogao očekivati“ kaže Weinberg. „Promatranja nam nude nova saznanja o tajanstvenoj crnoj materiji,“ kaže Spergel. “Ili je naša galaksija neobična, ili crna materija ima više osobina, nego što se navodi u dosadašnjim modelima.“

Udio u globalnom zatopljenju?

Pretpostavlja se da je to glavni uzrok globalnog zatopljenja, pošto viši nivo energije Mliječnog puta može uzrokovati da sunčeva aktivnost bude viša i da Sunce zrači više energije. Toplina se zaista povećala na svim planetama našeg sistema. Ta pojava nema veze sa stakleničkim efektom i sl.
...