Petak 19 Travanj 2024

VODA,PORIJEKLO ŽIVOTA

26 Svi 2013

voda_rudnik_kanada

Voda stara nekoliko milijardi godina razotkriva podrijetlo života na Zemlji i Marsu
od Filip Radeka na Svibanj 19, 2013

Tim kanadskih i britanskih znanstvenika otkrio je vrlo staru vodu, izoliranu duboko ispod površine tla gdje se nalazi već milijardama godina, koja sadrži obilje kemijskih sastojaka potrebnih za život.

.
Ova bi voda mogla biti jedna od najstarijih na planetu, a u njoj možda postoji i život. I ne samo to – stijene u kojima se voda nalazi slične su onima na Marsu, što znači da je slična voda s uvjetima povoljnima za život možda zakopana duboko ispod površine crvenog planeta.

Ovo otkriće objavljeno u časopisu Nature moglo bi promijeniti naše mišljenje o tome koji su dijelovi našeg planeta pogodni za život te otkriti nove tragove o tome kako mikroorganizmi preživljavaju u izolaciji.

Znanstvenici sa Sveučilišta u Manchesteru, Lancasteru, Torontu i McMasteru analizirali su vodu koja je curila iz bušotina u 2.4 kilometra dubokom rudniku u Ontariju.

Pokazalo se da je voda bogata vodikom, metanom i izotopima plemenitih plinova poput helija, neona, argona i ksenona. Vodik je prisutan u istoj količini kao i u vrućim podvodnim ventilima duboko u oceanima koji bujaju mikroskopskim životom.

Vodik i metan rezultat su interakcije kamena i vode, budući da radioaktivni elementi u kamenu reagiraju s vodom. Ovi su plinovi mogli opskrbljivati energijom mikroorganizme koji nisu bili izloženi suncu milijardama godina.

Kamen koji okružuje vodu star je 2.7 milijardi godina, no dosad nitko nije mogao ni pomisliti da bi voda unutar njega mogla biti isto toliko stara. Pokazalo se kako je tekućina stara najmanje 1.5 milijardi godina, no vrlo vjerojatno je i puno starija.

“Pronašli smo povezani sustav tekućina u nekoliko milijardi godina starom rudniku u Kanadi koji je povoljan za život. Ovo je otkriće važno za one istraživače koji žele otkriti kako mikroorganizmi uspijevaju preživjeti u izolaciji, a moglo bi pridonijeti i rasvjetljavanju podrijetla života i života u ovakvim ekstremnim uvjetima na Zemlji, ali i na drugim planetima”, rekao je koautor studije, Chris Ballentine.

Prije ovog otkrića, voda koja datira iz ovog doba bila je poznata samo u obliku mjehurića zarobljenih u kamenu i život u njoj nije bio moguć. No u rudniku u Kanadi voda curi brzinom od dvije litre u minuti i po svim je karakteristikama slična puno mlađoj vodi iz rudnika u Južnoj Africi za koju je otkriveno da pruža uvjete za život.

Još nije poznato postoji li život u vodi iz rudnika u Kanadi, no koautor studije Greg Holland kaže da njegov tim trenutno radi na tome. “Jedno je sigurno – otkrili smo način na koji planeti mogu stvoriti i održati okoliš pogodan za život mikroorganizama i to milijardama godina, bez obzira na to koliko je taj okoliš surov i nepovoljan za život. To otvara mogućnost za postojanje sličnog okoliša ispod površine Marsa.”

Osim što je ovaj pronalazak uzbudljiv zbog bacanja novog svjetla na podrijetlo života na Zemlji i mogućnost života na Marsu, Ballentine smatra da tehnika kojom su se poslužili u ovom istraživanju može izračunati koliko se brzo metan stvara u starim stijenama diljem svijeta. Ista bi se tehnika, kaže, mogla iskoristiti za ispitivanje podzemne vode koja bi mogla biti sigurna za dodavanje ugljikova dioksida.

Izvor: University of Manchester