Četvrtak 18 Travanj 2024

ASTRONOMIJA,OTKRILI NEUHVATLJIVU ČESTICU

04 Pro 2013

juzni_pol_nova_estica

NOVA ERA ASTRONOMIJE Znanstvenici na Južnom polu otkrili 'neuhvatljive' čestice
Znanstvenici koji se nalaze u IceCube laboratoriju na južnom polu po prvi puta su pronašli dokaze postojanja visokoenergetskih neutrina koji potječu izvan naše galaksije.

Kroz eksperiment koji traje već tri godine pronašli su čak 28 visokoenergetskih neutrina, za koje se prethodno vjerovalo da su ‘neuhvatljivi’.

Najveći problem u relativno mladom polju neutrino astronomije jest činjenica da je neutrini - čestice zanemarive mase i neutralnog električnog naboja - prolaze kroz većinu čvrste materije bez da ostave ikakvog traga.

Trilijuni neutrina koje odašilje sunce svaki dan prolaze kroz svakog od nas. Mogli bi proći kroz tisuće kilometara olova bez usporavanja.

Kako je na subatomskoj razini sva materija većinom prazan prostor, neutrini bez problema prolaze kroz molekule i atome, i jedini način da ih se zaustavi i detektira je ukoliko pogode neki atom ravno u njegovu jezgru.

IceCube laboratorij koristi visokoosjetljive svjetlosne senzore u dubokim oknima izbušenima u površini leda, te pokušava uhvatiti bljeskove svjetlosti koji nastaju kada neutrino pogodi jezgru nekog atoma.

Prije ovog eksperimenta, astronomi su bili u stanju uhvatiti samo neutrine niske energije, koji su nastali iz sudara kozmičkih zraka s Zemljinom atmosferom ili iz obližnje supernove nazvane 1987A.

No, 28 neutrina otkrivenih u IceCube laboratoriju posjeduju znatno višu razinu energije, i dolaze iz za sada nepoznatih izvora koji se nalaze daleko, daleko u svemiru.

- Kladim se da ćemo, 20 godina od danas, pogledati na ovaj trenutak i reći ‘da, to je bio početak astronomije neutrina,’ izjavio je znanstvenik John Learned, sa sveučilišta Manoa na Havajima.

Najveća prednost neutrina u astronomiji je upravo ta što ih ništa nije u stanju skrenuti s njihovog puta. Kreću se pravom crtom od izvora do detektora, pa će tako u budućnosti biti moguće otkriti izvore velikih kozmičkih eksplozija, poput supernova izvan naše galaksije.

Otkrivenih 28 neutrina za sada je premalo za odrediti smjer iz kojeg su došli, no znanstvenici se nadaju da će kroz nekoliko godina skupiti dovoljno podataka da otkriju izvorište ovih visokoenergetskih neutrina. Uspoređuju cijeli proces s fotografijom s dugom ekspozicijom, koja će jednoga dana prikazati sliku dalekih predjela svemira.

preneseno sa