Petak 29 Ožujak 2024

TAMNA TVAR

22 Stu 2012

Korisnička ocjena: 5 / 5

Zvjezdica aktivnaZvjezdica aktivnaZvjezdica aktivnaZvjezdica aktivnaZvjezdica aktivna

tamna_tvar_umjetnika_vizija

OKTRIĆE RAVNO HIGGSU
U našoj galaksiji prvi put otkrivena tamna tvar!?
Tamnu tvar nemoguće je izravno vidjeti – zato se i zove tamnom. Njezino postojanje pretpostavljeno je na temelju gravitacijskih utjecaja, međutim, znanstvenici vjeruju da ona u sudarima i uništenju stvara određene neobične signale poput parova gama zraka koje je moguće zabilježiti
Uređaj svemirskog teleskopa poznat kao Large Area Telescope instrument (Fermi–LAT) nedavno je u središtu Mliječne staze snimio upravo takve signale. Ako se rezultati potvrde i nakon dodatnih analiza, bit će to veliko otkriće, neki čak smatraju veće od pronalaska Higgsova bozona. Zabilježeni signali bit će prvi tragovi misteriozne tamne tvari koja bi trebala sačinjavati oko 84 posto ukupne tvari svemira te oko 23 posto zbroja njegove mase i energije, a stručnjaci će moći početi istraživati njezina svojstva. Za sada, njezino je postojanje još uvijek hipotetsko.

U travnju ove godine teorijski fizičar Christoph Weinger s GRAPPA Instituta u Amsterdamu analizirao je podatke koje je prikupio Fermi–LAT i uočio prugu gama zraka u galaktičkom središtu. Znanstvenici ne znaju koji bi drugi astrofizički događaji, osim sudara čestica tamne tvari, mogli objasniti njezin nastanak.

Postojanje pruge potvrđeno je početkom mjeseca i na Četvrtom međunarodnom Fermijevu simpoziju. 'Vidjeli smo liniju u galaktičkom središtu, no manje snažnu nego drugi', rekla je Andrea Albert, fizičarka na Ohio State Universityju. Albert i njezini kolege otkrili su prugu gama zraka na energiji od 135 giga elektron volti (GeV) sa značajem od 3,35 sigma, što se u znanosti može smatrati dokazom, ali ne i konačnim. Tim je čak pronašao i drugu slabije izraženu liniju koja bi mogla potvrditi da je riječ o tamnoj tvari. Naime, ako je tamna tvar uistinu izvor linije gama zraka, očekivano je da u neposrednoj blizini stvara i neke druge čestice i signale. Podaci Fermi-LAT-a o drugoj crti dobro se podudaraju s teorijskim predviđanjima.

Međutim, postoji jedan tračak sumnje. Kada su fizičari Fermi-LAT-a snimili vanjski rub Zemljine atmosfere, pronašli su još jednu liniju od 135 GeV-a na mjestu na kojem je ne bi trebalo biti. Njezina nazočnost ukazuje na mogućnost da nešto nije ispravno u mjerenjima. Stručnjaci se ipak nadaju da su ovi posljednji podaci slučajnost, a ne oni koji su stigli iz središta galaksije.

Nažalost, znanstvenicima će trebati dosta dodatnih testiranja da otkriju o čemu je zapravo riječ.

'Za sada ne možemo isključiti mogućnost da je linija u galaktičkom središtu znak tamne tvari', rekla je Albert i dodala: 'Nadamo se da ćemo kroz godinu dana imati odgovor.'