Petak 19 Travanj 2024

Medicina

Novo otkriće dr. Ivana Đikića

02 Srp 2009

dr.dikic, đikićHrvatski znanstvenik i njegov kolega otkrili su kako potaknuti matične stanice na stvaranje živčanih stanica u mozgu, što će jednog dana moći 'sanirati' oštećenja uslijed moždanog udara.

U novom broju znanstvenog časopisa Nature Cell Biology dr. Ivan Đikić i dr. Mirko Schmidt s Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Frankfurtu objavili su rad o važnom otkriću na polju matičnih stanica mozga te mogućoj primjeni istog kod liječenja oštećenja mozga.

Dr. Ivan Đikić (43) jedan je od najuspješnijih hrvatskih znanstvenika mlađe generacije.

Svjetski je priznati stručnjak koji je do sada objavio više od 100 radova u vrhunskim znanstvenim časopisima koji su citirani preko 5000 puta... Riječ je o otkriću novog faktora rasta koji potiče matične stanice na stvaranje zrelih i funkcionalnih neurona u mozgu. Važnost otkrića leži u činjenici da se ono može iskoristiti u medicinske svrhe za lokalno stvaranje živčanih stanica na mjestima oštećenja uslijed moždanog udara ili raznih neurodegenerativnih bolesti.

"Radi se o otkriću prvog prirodnog blokatora signalnog puta Notch koji kontrolira sazrijevanje neurona u mozgu, a taj smo faktor nazvali EGFL7. Do otkrića smo došli slučajno u potrazi za receptorima na koje se veže EFGL7. Bili smo jako iznenađeni kada smo dokazali da se EGFL7 veže na Notch receptore i blokira njihovo djelovanje.

Laboratorijskim ispitivanjem dodavali smo purificirani EGFL7 u matične neuralne stanice te tako potaknuli više od 80 posto stanica na diferencijaciju u zrele živčane stanice koje mogu nadomjestiti oštećene moždane stranice.

Budući izazov je stvaranje terapijskih metoda koje će omogućiti lokalnu primjenu tog faktora u oštećenim dijelovima mozga gdje je neophodno stvaranje novih živčanih stanica", istaknuo je dr. Ivan Đikić.

Važno je naglasiti da je EGFL7 faktor povezan i sa stvaranjem novih krvnih žila, pa uz opisani utjecaj na živčane stanica, može imati vrlo značajnu ulogu i u drugim fiziološkim procesima u organizmu.

Na temelju ovog otkrića spomenuti znanstvenici dvojac prijavio je i patent aplikaciju koju su zaštitili unutar Europske unije.

O originalnosti i znanstvenoj važnosti otkrića faktora koji uzrokuje diferencijaciju matičnih stanica pišu u Nature Reports Stem Cells.

Osim toga, Nature Signaling Gateway, mreža koja obuhvaća više od 165.000 znanstvenika biomedicinskih znanosti, izabrala je ovaj rad kao vodeći rad ovog tjedna u području biomedicine.